fbpx
04 kwietnia 2022

Jak urządzić przestrzeń do pracy zdalnej?

Kupując nieruchomość z pewnością planujesz dostosowanie jej do własnych potrzeb. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę już na etapie aranżowania przestrzeni z uwzględnieniem pracy w trybie zdalnym.

Jeśli od dawna pracujemy zdalnie wiemy jak ważne jest środowisko pracy. Intuicyjnie więc będziemy szukać wydzielonego kąta lub odrębnego pokoju podczas zakupu nowej nieruchomości. Jeśli decydujemy się na przeniesienie pracy w tryb home office bardzo ważne jest przygotowanie przestrzeni zapewniającej produktywność i spokój. Dla efektywnej i komfortowej pracy niezbędne jest wydzielenie strefy biurowej w naszym domu. Bez tego elementu efekty naszej pracy mogą okazać się niewymierne, a praca zdalna z naszych czterech ścian męcząca. Należy mieć świadomość, że możemy to zrobić właściwie na każdym metrażu, natomiast im mniejsze mieszkanie tym więcej energii i kreatywności będziemy potrzebowali tworząc przestrzeń biurową. W zasadzie nakład finansowy na takie miejsce też nie jest z góry narzucony, możemy zrobić to niższym kosztem, bądź możemy dołożyć trochę więcej grosza i cieszyć się bardziej spersonalizowanym wystrojem bez żadnych ograniczeń.

Propozycje nieruchomości idealnie pasujących do pracy zdalnej

Bez trudu w ofercie biura SDP Nieruchomości znajdziemy takie mieszkania i domy, w których będzie się komfortowo pracować. Zawsze warto zwracać uwagę na rzut lokalu, który potwierdzi nasze wyobrażenia o wstawieniu biurka w dane miejsce. Oto kilka propozycji z naszej oferty:

Dwupoziomowe mieszkanie na Maślicach #26688

W przypadku tej nieruchomości drugi poziom stanowi wręcz idealną przestrzeń do pracy. Jest słoneczny i ze swobodnym dostępem do łazienki. Warto przystosować np. kącik przy schodach właśnie na stanowisko pracy.

55-metrowe mieszkanie na Gaju z małymi sypialniami

Nie jest sztuką wydzielenie odrębnych stref do różnych aktywności w przestronnym apartamencie. Ale dobrze zaprojektowane mieszkanie pozwoli na wyodrębnienie pracowego kąta nawet w sytuacji, w której do wykorzystania mamy tylko salon z aneksem kuchennym. W tym przypadku proponujemy wstawić biurko w pobliżu drzwi balkonowych.

Stylowe mieszkanie na Borku

W tej nieruchomości udowodniono, że wprowadzenie elementu z zupełnie innym zastosowaniem, niż przeznaczenie pokoju (czyli dodanie biurka do sypialni) nie musi oznaczać rezygnacji z ulubionego stylu. To wnętrze z charakterem wygląda świetnie i na pewno też super sprawdza się przy pracy!

Wydzielenie strefy biurowej.

Rozpoczynając aranżację domowego biura, musimy przede wszystkim podjąć decyzję w jakiej części mieszkania się ono znajdzie. Oczywiście, jeżeli mamy możliwości i nie ogranicza nas metraż, najlepszą opcją będzie stworzenie domowego biura w osobnym pomieszczeniu, jeżeli jednak jest inaczej, musimy po prostu wyodrębnić jakąś część pomieszczenia, którą zaaranżujemy na miejsce do pracy. Niezależnie, czy strefa pracy znajdzie się w naszej sypialni, salonie, czy kuchni istotnym elementem jest oddzielenie jej od miejsca wypoczynku i relaksu. W tym celu możemy wykorzystać kotary, składane ścianki, różnego rodzaju parawany, bądź funkcjonalne meble, na których z powodzeniem możemy również ułożyć i przechowywać wszystkie niezbędne rzeczy i akcesoria do wykonywania naszej pracy. Ten zabieg ma na celu wytyczenie granic i psychologiczne oddziaływanie na naszą wydajność. W domu mamy za dużo “rozpraszaczy”, dlatego wydzielona przestrzeń pozwala nam na oddzielenie życia prywatnego, od zawodowego i skupienie się na swoich obowiązkach.

O czym należy pamiętać podczas urządzania miejsca na „home office”?

Skoro już wyodrębniliśmy miejsce, w którym będziemy na co dzień pracować, teraz powinniśmy zabrać się za odpowiednie doposażenie naszego domowego biura. Poniżej przedstawiamy kilka punktów, o których nie można zapomnieć.

Oświetlenie

To jedna z najistotniejszych kwestii podczas pracy. Najlepsze dla naszego oka jest oświetlenie naturalne, dlatego warto mieć to na uwadze podczas wytyczania miejsca pracy. Im więcej światła naturalnego wprowadzimy do biura, tym mniej będziemy potrzebowali oświetlenia sztucznego. Podczas pracy najprzyjaźniejszym światłem dla naszych oczu jest takie, które są neutralne (białe), bądź zimne (niebieskie). To istotne, bo dzięki niemu łatwiej nam się skupić i być bardziej precyzyjnym. Poza światłem stałym, dobrze jest zadbać o rozproszone punkty świetlne, dzięki temu, gdy zrobi się ciemno monitor nie będzie jedynym źródłem światła. Światło nie powinno być również skupione w jednym miejscu i padać zza pleców, aby nie odbijało się w ekranie komputera, bądź nie utrudniało nam korzystania z notatek i klawiatury. Najlepiej żródło światła ustawić po lewej stronie, jeśli jesteś osobą praworęczną.

Wydzielone miejsce do pracy zdalnej w minimalistycznie urządzonym salonie

Lampka biurkowa

Ostatecznie do doświetlenia naszego miejsca pracy niezbędne jest światło podręczne, które wspomoże nasz wzrok i poprawia oświetlenie strefy roboczej. Tak już wspomnieliśmy wyżej podczas pracy wystrzegamy się żółtego światła, które wpływa na naszą wydajność negatywnie. Do oświetlenia podręcznego najlepiej wybrać światło o barwie neutralnej od 3000 do około 5000 Kelwinów.

Równie istotne jest ustawienie światła, by nie powodowało cienia. W zależności od tego, czy jesteśmy prawo, czy leworęczni, lampkę ustawiamy stronie ręki niepiszącej. Wybierając lampkę warto postawić na takie, które są funkcjonalne, czyli np. mają możliwość regulacji.

Biurko

Niektórzy nie zdają sobie sprawy, jak ważne jest dobranie odpowiedniego biurka do pracy. Bardzo ważne jest, aby było wygodne, dlatego podczas wyboru mebla należy zwrócić uwagę na wielkość, wysokość i jego kształt. W ostatnim czasie bardzo dużą popularnością cieszą się meble regulowane, dzięki którym można zmieniać wysokość blatu. Takie rozwiązanie pomaga na dostosowanie go do poszczególnych zadań, dzięki czemu mamy wpływ na stymulację efektywności wykonywanych zadań.

W przypadku gdy jesteśmy mocno ograniczeni metrażem i nie możemy dobrać odpowiedniego biurka, możemy skorzystać z następujących możliwości:

blat montowany w ścianie - i tutaj w zależności, może być to odpowiedniej wielkości blat zamontowany na stałe w ścianie, albo zamontowany na zawiasach, dzięki czemu będziemy mogli go składać;

sekretarzyk - mebel z odchylanym blatem. W trakcie używania go blat wysuwany, natomiast po skończonej pracy możemy go z powrotem schować;

blat schowany w meblach - znajduje się najczęściej w szafie, bądź za przesuwnymi drzwiami. Na czas użytkowania wyciągamy go, po zakończonej pracy znowu chowamy;

rozkładany stół - w przypadku, gdy z przyczyn metrażowych, bądź finansowych jesteśmy mocno ograniczeni możemy zagospodarować rozkładany stół do stworzenia miejsca pracy.


Krzesło

Równie poważnie powinniśmy podejść do tematu doboru odpowiedniego krzesła. Spędzamy na nim większość czasu, dlatego powinno być wygodne i pomagać nam w utrzymaniu odpowiedniej sylwetki w trakcie wykonywania obowiązków. Fotel, który wybierzesz powinien być przede wszystkim ergonomiczny, czyli powinien podpierać kręgosłup w naturalnej pozycji i chronić użytkownika przed mimowolnym garbieniem. Oparcie i wysokość powinna być regulowana. Dodatkowo krzesło powinno zawierać podłokietniki, również regulowane. Najwygodniej, gdy mebel ma na dole kółka, ale nie jest to wymóg konieczny.

Odpowiednia przestrzeń do przeprowadzania telekonferencji i spotkań wideo

Ze względu na to, że praca odbywa się zdalnie pojawia się konieczność przeprowadzania spotkań z współpracownikami online, a to wymaga od nas odpowiedniego przygotowania. Chcąc być postrzegani jako profesjonaliści nie możemy odbywać konferencji z niepożądanymi rzeczami w tle, to może skutkować negatywnym odbiorem nas i rozpraszać uczestników. W dobrym tonie jest odpowiednie przygotowanie przestrzeni, za tło może posłużyć nam zieleń, czy regały z książkami. Jeżeli za nami znajduje się coś dobrym rozwiązaniem może okazać się parawan, który zasłoni nasze mieszkanie.

Aranżacja wnętrza i dodatki

Miejsce pracy musi być przede wszystkim funkcjonalne, dlatego musimy zadbać o odpowiednie szafki, czy regały na których będziemy przetrzymywać najpotrzebniejsze rzeczy i akcesoria niezbędne do wykonywania swoich zadań. Dodatkowo możemy zamontować sobie tablicę, na której będziemy mogli zapisywać sobie najważniejsze zadania, czy układać plan działania (dobrym rozwiązaniem może okazać się tablica korkowa). W ociepleniu wnętrza najlepiej sprawdzą się zielone rośliny, które w pozytywny sposób wpływają na naszą kreatywność, redukując stres i sprawiając, że stajemy się szczęśliwsi. Są również ponadczasowym akcentem dodającym dużo uroku wnętrzom. Należy jednak uważać z dekorowaniem naszego biura, ponieważ musimy pamiętać, że ta przestrzeń ma przede wszystkim dawać nam jak największą możliwość skupienia na wykonywaniu zadań podczas pracy, więc musi być przede wszystkim funkcjonalna.

            Stworzenie biura w domu nie należy do najprostszych spraw, ale daje nam również wiele możliwości dostosowania go do naszych potrzeb. Jesteśmy pewni, że zawarte w tym artykule wskazówki sprawią, że przygotowanie go stanie się łatwiejsze i sprawi Wam dużo przyjemności.